Routebeschrijving

Fiets- en vaarvakantie Nationale parken en eilanden van Dalmatië

Eilandhoppen - Fietscruise

8 dagen / 7 nachten | van / naar Trogir | Fietscruise met gids

Ca. 157 kilometer met de fiets | Niveau 1-2

Kroatië heeft een prachtige kust met duizenden eilanden, riffen en baaien. Er zijn talrijke romantische ruïnes en charmante heuvels. Natuurlijke schoonheid wacht op ontdekking. Tijdens een van onze gemakkelijkste fietsvakanties nodigen we u uit een week door te brengen op een schip dat vaart tussen het vasteland en de eilanden. Een goede keuken, een ruimdenkende bemanning en deskundige gidsen verwachten u op deze fietstour. We bezoeken twee nationale parken en de eilanden van Midden-Dalmatië, beginnend vanuit Trogir. Hoogtepunten zijn de door UNESCO beschermde oude binnenstad van Trogir, Primošten, Šibenik met zijn beroemde kathedraal, Zadar, Nationaal Park Krka-watervallen en de Kornati-eilanden. Op het romantisch motorschip MS Kapetan Jura, onze varende accommodatie, ontdekken we de charme van de Adriatische Zee op onze eigen speciale manier.

Hoogtepunten van deze fiets- en vaarvakantie

✔ Het groene landschap van Kroatië ontdekken per boot en fiets

✔ Boottocht door het Nationaal Park Kornati

✔ De Kroatische kust met zijn eilanden, riffen en baaien

✔ De door UNESCO beschermde historische stad Trogir

Routebeschrijving

Dag 1 (vri): Trogir (inscheping) - Rogoznica

Individuele aankomst ofwel met de auto naar Trogir of met het vliegtuig naar Split. Na inchecken tussen 14.00 en 14.30 uur in Trogir op het motorschip begint onze eerste cruise om 15.00 uur. Deze leidt ons naar Rogoznica - een dorp op een klein eiland dat door een dam met het vasteland is verbonden. Hier brengen we ook onze eerste nacht door.

Dag 2 (za): Rogoznica – Primošten – Šibenik – Skradin (fietsen ca. 20 km)

’s-Ochtends fietsen we van Rogoznica naar Primošten. Van daaruit brengt de boot ons naar de stad Šibenik waar de rivier Krka uitmondt in de Adriatische Zee. Na een bezoek aan de beroemde kathedraal vertrekken we weer. Tijdens de cruise bevaren we de benedenloop van de rivier Krka en volgen we de bocht van de rivier tot we Skradin bereiken. In de haven van dit dorp brengen we onze nacht door.

Dag 3 (zo): Krka Nationaal Park – Vodice (fietsen ca. 36 km)

Vanuit Skradin maakt u 's ochtends per excursieboot en te voet kennis met het beroemdste deel van het Krka Nationaal Park met zijn unieke, natuurlijke watervallen. Na uw verblijf in het Nationaal Park keer u terug naar Skradin voor de lunch en vervolgens maakt u een fietstocht van Skradin naar Vodice; een bekende badplaats op het Dalmatische vasteland. Hier wacht het schip op u voor de nacht.

Dag 4 (ma): Vodice – Island of Murter – Nature Park Telašćic (ca. 25 km)

In de ochtend fietsen we van Vodice naar het eiland Murter, dat met het vasteland is verbonden door een hefbrug in de stad Tisno. We fietsen over de brug en langs de waterkant, langs twee oude kustdorpen, tot we een kleine aanlegsteiger bereiken. Vanaf hier genieten we van een spectaculaire vaartocht door het Nationaal Park Kornati, een archipel in kristalhelder water, bekend om zijn rijke onderwaterleven, tot we het natuurpark Telašćica bereiken. s Avonds maken we een wandeling door het park en langs de prachtige kliffen van het eiland. Een zoutmeer en een ezelsfamilie kenmerken het natuurpark en vormen een prachtige locatie om een rustige nacht door te brengen.

Dag 5 (di): eiland Dugi Otok – Zadar (ong. 28 km)

Na het ontbijt beginnen we onze fietstocht vanaf het natuurpark Telašćica, langs een vrijwel verkeersvrije, panoramische weg over het eiland. Tijdens de rit worden we getrakteerd op talloze onvergetelijke uitzichten op naburige eilanden, die door de diepblauwe zee breken. We ontmoeten het schip in Savar en gaan aan boord voor de overtocht naar de stad Zadar, die eeuwenlang het politieke, culturele en spirituele centrum van Dalmatië was. Eenmaal aangekomen is er de mogelijkheid om deel te nemen aan een wandeling waarbij u alles te weten komt over deze fascinerende stad terwijl u door de kronkelende steegjes en de levendige oude stad slentert, gekenmerkt door 3000 jaar geschiedenis. De nacht wordt doorgebracht in Zadar.

Dag 6 (wo): eilanden Ugljan en Pašman – Primosten (ca. 33 km)

Tijdens het ontbijt steekt de boot over naar het eiland Ugljan aan het kanaal van Zadar. Vandaag is er voldoende tijd om de beide eilanden Ugljan en Pašman, die door een brug met elkaar verbonden zijn, te doorkruisen en te verkennen. Terwijl we langs de oostkust fietsen, kunnen we genieten van prachtige uitzichten op de zee en het vasteland. Na onze fietstocht varen we terug naar de stad Primosten op het vasteland. Hier kunnen we lekker zwemmen en het schilderachtige dorpje aan zee verkennen. De nacht brengen we door in Primosten.

Dag 7 (do): eiland Šolta – Trogir (ca. 15 km)

’s-Ochtends brengt ons motorschip ons naar het eiland Šolta. Olijf- en vijgenbomen en landbouwgrond omringen de straten. De pittige geur van rozemarijn volgt ons de hele tour rond het stille eiland totdat we het dorp Grohote bereiken. Halverwege de dag brengt onze laatste cruise ons terug naar Trogir. Hier hebben we genoeg tijd om de oude binnenstad van het wereld cultureel erfgoed te bezoeken. Na het eten is het tijd om afscheid te nemen van crew en reisgidsen.

Dag 8 (vri): Trogir (ontscheping)

Na ontbijt ontscheping tot 9 uur en individuele reis naar huis of verlengd verblijf in Kroatië.

Let op: Alle hierboven vermelde fietsafstanden zijn slechts bij benadering.
Routewijzigingen: Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in de geplande route als gevolg van veranderende wind- en weersomstandigheden en organisatorische eisen.