Routebeschrijving

Eilandhoppen - Fiets & Boot
Zuid-Griekse Egeïsche Zee van/naar Bodrum

8 dagen / 7 nachten | van/naar Bodrum | Begeleide fietstochten

max. 114-120 mijl /184-194 km per fiets | Niveau 2-3

Tijdens deze tour verkennen we de Dodekanesos eilanden in de Zuid-Griekse Egeïsche Zee per fiets en boot. Laat je betoveren door de torenhoge vulkaankrater van Nissyros en de charme van Symi met zijn prachtige neoklassieke gebouwen. Een echt hoogtepunt van de reis is de fietstocht over het schiereiland Datca die door een spectaculaire natuur naar de prachtige baai van Knidos met zijn overblijfselen uit de oudheid voert. Ga met ons mee op een reis door de tijd en ontdek de rotswerpende Poseidon, de ridders van Sint Jan en de beroemde sponsduikers van Symi. Ze hebben allemaal bijgedragen aan het unieke karakter van deze eilanden door hun nalatenschap, zowel in de vorm van spannende legendes als ongelooflijke historische bouwwerken.

Op alle data vindt de Zuid-Griekse Egeïsche MTB & Boottocht plaats op hetzelfde schip. Een van de gidsen leidt de hybride fietsers terwijl de andere gids voor de MTB-groep zorgt. Op verzoek sturen we je graag een gedetailleerde routebeschrijving van de MTB & Boottochten.

Hoogtepunten van deze fiets- en vaarvakantie

✔ Het thermale bad van Kos

✔ Zonnige eilandjes in de Griekse Egeïsche Zee

✔ Het klooster van Sint Jan van Chora

✔ Verblijf op traditionele luxe fietscruise-schepen

Routebeschrijving

Dag 1 (za): Bodrum (inscheping)

Individuele aankomst in de haven van Bodrum. Een collectieve transfer van Bodrum Airport naar de haven is beschikbaar voor een extra vergoeding op aanvraag. Het inchecken begint op de Gullet om 14.00 uur. Gebruik de avonduren om te genieten van de levendige sfeer in de stad Bodrum en ontspan met een typisch Turkse thee. s Avonds kun je genieten van een gezamenlijk diner aan boord in het gezelschap van je reisgenoten en reisleiders.

Dag 2 (zon):  Bodrum - Yalıçiftlik (rondrit) - Kos (Fietsen ca. 23 mi./38 km)

Na het ontbijt lichten we het anker voor een korte boottocht naar Yaliciftlik. Vanaf hier beginnen we aan onze eerste fietstocht door de lokale dennenbossen naar Camlik waar we de kans krijgen om ons op te frissen met een korte koffiepauze. We fietsen verder door zilvergroene olijfgaarden naar het kleine dorpje Etrim. Voorouders van de Turkmeense stammen leven nog steeds een semi-nomadisch leven in de regio. We kunnen ons vergapen aan hun fascinerende handwerk en tijdens een lunchpauze in een lokaal restaurant kunnen we kennismaken met de lokale keuken. Na de lunch keren we terug naar Yaliciftlik waar we aan boord gaan van de boot en naar het eiland Kos varen. Een schat aan culturele bezienswaardigheden in Kos-stad geven inzicht in het turbulente historische verleden van de stad, waaronder het Romeinse Forum, het kruisvaardersfort en de moskeeën uit de tijd dat Kos deel uitmaakte van het Ottomaanse Rijk. De avond kan worden doorgebracht in een van de vele bars of cafés in de stad.

Dag 3 (ma):  Kos eiland/Kos stad - Nisyros eiland (Fietsen ca. 19 mi./30 km)

Vandaag fietsen we richting de wereldberoemde archeologische opgraving van het Asclepion in Kos, de voormalige woonplaats van Hippocrates, de vader van de moderne geneeskunde. Vanaf hier fietsen we langs de kust terug naar de stad Kos, waar we aan boord gaan van de boot en naar het vulkanische eiland Nisyros varen.

Dag 4 (dinsdag): Nisyros eiland - Tilos eiland (Fietsen ca. 19 - 25 mi./30 - 40 km)

De fietstocht van vandaag brengt ons eerst naar Nikia - een bergdorpje dat direct aan de rand van de vulkaankrater is gebouwd op een hoogte van 430 m boven de zeespiegel. Vanaf hier kunnen we genieten van een spectaculair uitzicht in de krater van de vulkaan. De vulkaan, de witte huisjes en de vele kiezelmozaïeken zijn echt een bijzonder hoogtepunt van deze tocht. Vanaf hier fietsen we verder langs de krater met zijn stomende zwavelbronnen voordat we terugkeren naar het kleine havenstadje Mandraki waar onze boot al ligt te wachten om ons naar het eiland Tilos te brengen, dat al sinds de oudheid wordt bewoond.

Dag 5 (wo): Tilos eiland - Chalki eiland (Fietsen ca. 14 mi./ 22 km)

s Ochtends fietsen we van Livadia naar Megalochorio. Hier kunnen geïnteresseerden het pygmee-olifantenmuseum bezoeken voordat we terugkeren naar de boot. Aan boord wacht ons een smakelijke lunch, gevolgd door een ontspannende cruise van Tilos naar het eiland Chalki. De pittoreske hoofdstad van het eiland biedt een eerste indruk van de klassieke architectuurstijl die we ook op Symi zullen zien.

Dag 6 (Thu): Chalki eiland - Symi eiland (Fietsen ca. 16 mi./25 km)

s Ochtends varen we naar Panormitis Bay, dat vlak bij het eiland Symi ligt, om het plaatselijke klooster te bezoeken. Daarna gaan we naar de andere kant van het eiland. Langzaam bedwingen we de heuvel en gunnen onszelf genoeg tijd om onderweg van het schilderachtige uitzicht te genieten. Onze bestemming is de hoofdstad van het eiland, Symi, met zijn klassieke stadsbeeld en haven. s Avonds kunnen we naar het bovenste deel van de stad Symi. Vanaf de top hebben we een adembenemend uitzicht over de haven en de kustlijn van de baai. Een avondbezoek aan een afgelegen taverne stelt ons in staat om te genieten van de avond, weg van de drukte van het stadsleven.

Dag 7 (vrij): Datça (schiereiland Datça) - Knidos - Bodrum (Fietsen: ongeveer 41 km)

s Ochtends fietsen we van Symi naar het naburige schiereiland Datça, terug in Turkije. De fietstocht van vandaag brengt ons van de wijk Datça langs het schiereiland naar de historische ruïnes van Knidos (4e eeuw voor Christus) met zijn prachtig bewaard gebleven amfitheater. Na een bezoek aan de indrukwekkende archeologische site steek je over naar Bodrum. We nemen afscheid van gasten, gidsen en bemanning met een feestelijke avond aan boord.

Dag 8 (za): Bodrum (ontscheping)

Ontscheping na het ontbijt. Collectieve transfers naar de luchthaven van Bodrum.

Veranderingen in het reisschema
We behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in het reisschema, afhankelijk van wind- en weersomstandigheden of organisatorische vereisten. Soms zal de tour in omgekeerde volgorde worden uitgevoerd. Onze tochten zijn afhankelijk van de weersomstandigheden en de uiteindelijke beslissing ligt bij de kapitein.