Routebeschrijving

Fietscruise Griekenland – Cycladen en Saronische eilanden

8 dagen / 7 nachten | van / naar Athene | Fietscruise met gids

Ca. 170 km met de fiets | E-bike niveau 1 / hybride fiets niveau 2-3

Onze eilandhopreis Cycladen & Saronische Eilanden wacht op je met grote contrasten en laat je de diversiteit van Griekenland op een indrukwekkende manier ervaren: De Cycladen, die uit meer dan 30 eilanden bestaan, waren 5000 jaar geleden de bakermat van de eerste Europese beschaafde samenleving. Het is ook hier dat Griekenland zijn meest oorspronkelijke kant laat zien in al zijn verscheidenheid. Glanzend witte kubusvormige huizen met blauwe luiken en een doolhof van straatjes bepalen de typische architectonische sfeer van de eilandsteden. De grotendeels ruige kustlijnen vertonen indrukwekkende geologische formaties. De zee is turkooisblauwe en er zijn fantastische zandstranden. Op de Saronische eilanden tussen het Griekse vasteland en de Peleponnesos, kan Griekenland het meest uitbundig worden ervaren. Leer meer over de Griekse bevrijdingsstrijd tussen 1821 en 1830. Deze tijd bepaalt nu nog het Griekenland zoals we het nu kennen. Ervaar de fascinerende mix van oudheid en moderne tijd per boot en fiets en proef de authentieke schoonheid van de Griekse Egeïsche Zee.

De PLUS reizen bieden onze gasten een PLUS all-round: een comfortabel motorjacht, onbeperkte beschikbaarheid van e-bikes en een aantal aangename verrassingen onderweg.

Hoogtepunten van deze fiets- en vaarvakantie

✔ Tempel van Aphaia op het eiland Aegina

✔ De Cycladeneilanden, een echte authentieke kant van Griekenland

✔ Ruige kustlijnen met indrukwekkende geologische formaties en zandstranden

✔ Verblijf op het driemast traditionele motorschip MS Thalassa

Routebeschrijving

Dag 1 (vri): Athene inscheping

Individuele reis naar Athene (Marina Zeas/Piraeus voor Thalassa resp. Marina Alimos/Palaia Faliro voor Erato). Inchecken op het schip is mogelijk vanaf 14.00 uur. Diner aan boord en overnachting in Athene.

Dag 2 (za): Kythnos-eiland (fietsen ca. 25 km)

Vroeg in de ochtend brengt de boot u naar het eiland Kythnos, dat al sinds de oudheid bekend staat om zijn kaas en honing. De eerste fietstocht biedt veel mooie uitzichten op de kustlijn. De tocht begint in de haven van Merichas en leidt ons eerst naar de hoofdstad Chora, een aantrekkelijk dorp, gelegen op een hoog plateau. De hoekige steegjes zijn versierd met geschilderde bloemen en geometrische patronen. Vandaar leidt de fietstocht van vandaag ons naar Driopida, een pittoresk dorp. Daarna keren we terug naar Merichas, waar we de avond kunnen doorbrengen in een van de gezellige taverna's.

Dag 3 (zo): Seriphos-eiland (fietsen ca. 30 km)

’s-Morgens brengt onze boot ons naar Seriphos, een klein eiland ver van gebaande toeristische routes. Het heeft diepe valleien, talloze baaien en kreken en veel prachtige zandstranden. Vanuit de havenstad Livadi fietsen we langs een kronkelige weg naar de belangrijkste stad Seriphos, waar de kubusvormige huizen zich nestelen langs een bergrug hoog boven de zee. We gaan verder door het ongerepte landschap naar het Byzantijnse klooster van de aartsengel Michael. We keren terug naar Livadi langs een panoramische weg aan de oostkust. ’s-Middags brengt het schip ons naar Siphnos, waar we kunnen relaxen aan het prachtige strand. Overnachting in Kamares op het eiland Siphnos.

Dag 4 (ma):Het eiland Siphn

Het eiland Siphnos staat bekend om zijn keramische kunstwerken. Omdat de kust er voornamelijk steil in zee afloopt wordt het eiland alleen buiten de kust bewoond. De fietstocht begint in de haven van Kamares. De route voert door een groen, heuvelachtig en terrasvormig landschap naar de centrale hooglanden met de hoofdstad van het eiland, Kastro. Het is een verdedigingsplaats gebouwd op een steile rotswand en sinds 1975 een beschermd monument. ’s-Middags genieten we van een langere cruise naar Kea. Onderweg gooien we het anker uit voor een verfrissende zwemstop. Overnachting in Kea.

Dag 5 (di):Kea-eiland (fietsen ca. 25 km)

Ons vertrekpunt voor het verkennen van het meest noordwestelijke bewoonde Cycladische eiland is de prachtige natuurlijke haven van Korissia. Vanaf hier fietsen we bergopwaarts naar de hoofdstad van het eiland, Ioulis. Daarna gaan we verder naar het witte zandstrand, Otzias, waar we een verfrissende zwemstop kunnen maken. We keren per fiets terug naar Korissia. ’s-Middags nemen we een bootoversteek naar Poros in de Saronische Golf. De havenstad Poros is werkelijk spectaculair, de iconische klokkentoren steekt uit boven de rest van de stad. De echt Griekse eilandsfeer zorgt voor een ontspannen avond.

Dag 6 (wo):  Eiland Poros (fietsen ca. 23 km)

rijden we bijna helemaal rond het eiland, dat ooit bezit was van Poseidon. Kort voor het einde van de tour komen we aan bij de Russische Baai, een zandstrand met turkooisblauw water dat onweerstaanbaar is om in te zwemmen. Terug in Poros City wacht de boot op ons met een heerlijke lunch tijdens de cruise naar Aegina.

Dag 7 (do): Eiland Aegina (fietsen ca. 35 km)

brengt ons naar het heiligdom van Aphaia. De ongelooflijk goed bewaard gebleven tempel torent hoog uit boven het blauw van de zee. We zijn op het enige punt van Aegina waar de Egeïsche Zee aan beide kanten te zien is. Op de terugweg fietsen we over het midden van het eiland langs het klooster van Nektarios helemaal naar Aegina City, waar we aan boord gaan voor onze laatste cruise terug naar Piraeus. We genieten samen met vrienden, gidsen en crew van een laatste avondmaaltijd aan boord en reflecteren op de geweldige ervaringen van de week.

Dag 8 (vr): Athene ontscheping

Gasten stappen van boord na het ontbijt, gevolgd door individueel vertrek of een verlengd verblijf in Athene.

Na het ontbijt aan boord is het tijd om van boord te gaan om naar huis te gaan of om uw vakantie een paar dagen langer in Athene te verlengen.

Let op: Alle hierboven vermelde fietsafstanden zijn slechts bij benadering.

Wijzigingen reisplan
De Cycladen zijn relatief gevoelig voor wind. Normaal resulteert dit in een enkele kleine wijziging van de tourroute. Bij sterke windomstandigheden kan de reisroute echter aanzienlijk verschillen van de geplande route. Onze vervangende tour leidt je de hele week door de Saronische Golf, een van de meest historische regio's van Griekenland: we steken het Griekse vasteland en de Peloponnesos over en ontdekken de eilanden Aegina, Poros, Hydra, Spetses en het schiereiland Methana. Een hoogtepunt van deze reis is een bezoek aan het oude Epidauros met het best bewaarde theater van Griekenland.