Routebeschrijving

Kroatië – Eilanden in de Bocht van Kvarner PLUS

Fietscruise met het premium comfort-klasse schip MS Andela Lora | 8 dagen / 7 nachten | begeleide of individuele fietstochten

De eilanden in de Bocht van Kvarner liggen tussen de torenhoge Velebit-bergketen in het oosten en het schiereiland Istrië in het noordwesten. Rustige baaien met kristalhelder water omringen de imponerende landschappen van de Kvaner Bocht-eilanden; groene heuvels en rotsachtige maanlandschappen maken plaats voor kleine havensteden die rijk zijn aan geschiedenis en cultuur. Ontdek zelf de charme van de Adriatische Zee met de fiets aan boord van een van onze romantische schepen.

Elke dag begint met een goed ontbijt, waardoor u fit bent om de diversiteit van de Kvarner Baai-eilanden te verkennen tijdens een begeleide fietstour. Of het nu de middeleeuwse stad Rab is, de autovrije panorama straat op Dugi Otok of het ontspannen leven van de bewoners op het bloemeneiland Molat, elke dag zijn er nieuwe ontdekkingen. De avonden worden meestal doorgebracht in pittoreske havenstadjes met kronkelende steegjes waar een groot aantal bars en cafés garant staat voor een ontspannende avond.
Vaak gaat een mountainbike-tour parallel aan deze tour aan boord van hetzelfde schip, in welk geval er één gids per groep wordt toegewezen.

Hoogtepunten van deze fiets- en vaarvakantie

✔ De Kvarner Baai eilanden omgeven met kristalhelder water

✔ Zadar met zijn 3000 jaar oude geschiedenis

✔ Het bloemeneiland Morat

✔ Het elegante stalen fietscruise-schip MS Andela Lora

Vereisten voor e-bikers (niveau 1): E-biketochten geschikt voor Islandhoppers met een goede basisconditie. De tochten en de hoogteverschillen zijn goed te doen met een e-bike (30-60 km en 400-700 hoogtemeters per dag).

Route

Dag 1 (vri): Omišalj (inscheping) – Cres

Individuele aankomst in Omišalj, een leuk havenplaatsje op het eiland Krk. Als u van plan bent met de auto aan te komen dan organiseren wij een veilige parkeerplaats voor u. Inchecken op het schip tussen 14 en 14.30 uur. Om ca.3 uur neemt het schip ons in ongeveer vier uur mee naar het eiland Cres. Op Cres maken we 's avonds nog een wandeling door het Venetiaanse oude stadcentrum.

Dag 2 (za): De eilanden Cres en Lošinj (ca. 28 km)

In de ochtend brengt het schip ons naar Martinšćica. Vandaar fietsen we naar de oostkant van het eiland door dennen-, vijgen- en laurierbomen naar Osor, een kunstenaarsstad, waar we lunchen op het schip. Daarna is er tijd voor een duik in de baai met haar kristalheldere water. In de middag verlaten we Osor aan boord van de boot en varen we naar het eiland Lošinj. Na een comfortabele cruise en een verfrissende duik in het water brengt het schip ons veilig naar de grote haven van Mali Lošinj. Het aangename klimaat van dit wellnessoord met zijn kleurrijke kapiteinswoningen en een overvloed aan cafés verwelkomt ons voor een ontspannen avond.

Dag 3 (zo): De eilanden Lošinj en Molat (ca. 20 + 10 km)

Vandaag fietsen fietsen we eerst op de promenade langs de zee ten zuiden van Lošinj en bezoeken de pittoreske kleine havenstad Veli Lošinj voordat we het schip weer zien voor de lunch. In de middag steken we over naar het eiland Molat waar we nog een korte fietstocht kunnen maken. Tenslotte overnachten we in de kleine, rustige haven van Molat.

Dag 4 (ma): Het eiland Dugi Otok (ca. 42 km) – Zadar

Tijdens het ontbijt verlaat het schip Molat en brengt ons langs vele kleine eilandjes naar het "specerijeiland" van Dugi Otok. Onze fietstour begint in de baai van Božava, die wordt omringd door dennenbossen, agaves en tamarisk-bomen, en we fietsen op een bijna verkeersvrije weg. Onze tour leidt ons eerst naar het meest noordelijke punt van het eiland, waar de vuurtoren van Veli Rat trots staat sinds 1849 en haar plicht vervult om schepen veilig te begeleiden op de reis. Een rit over het „lange eiland“ brengt ons naar de vredige haven van Sali, waar de boot op ons wacht voor een tocht naar Zadar, dat eeuwenlang het politieke, culturele en spirituele centrum van Dalmatië was. 3000 Jaar geschiedenis hebben hun stempel gedrukt op het karakter van deze stad en er zijn veel dingen te bewonderen: De machtige versterkte muren met hun bastions, de Loggia maar ook de vroege Romaanse St. Donatus-basiliek. 's Avonds neemt onze gids ons mee op een uitgebreide wandeling door het levendige stadscentrum.

Dag 5 (di): De eilanden Pag – Rab (ca. 20 km)

Na een lange overtocht in de ochtend bereiken we het eiland Pag. In het harde maar heerlijke landschap van het eiland komen we veel vijgen- en olijfbomen tegen. Door de eeuwen heen hebben de inwoners talrijke stenen muren gebouwd voor bescherming tegen de wind. Vanaf Novalja fietsen we op het smalle schiereiland tot we de zee bereiken vanwaar het schip ons naar Rab brengt. Het eiland Rab is een van de zonnigste plekken in Europa. De stad Rab, de versterkte hoofdstad van het eiland, werd in de Middeleeuwen gebouwd op een wigvormige landtong en markeert een van de hoogtepunten van de reis. De vier beroemde klokkentorens zijn het symbool van de prachtige schoonheid van de stad. Na het eten kunnen we de smalle steegjes verkennen met haar talloze gezellige cafés.

Dag 6 (wo): Het eiland Rab (ca. 25 km)

We fietsen langs de kust naar de oostkant van het eiland, een gebied met vrijwel geen vegetatie, waar ruwe en rotsachtige rotsen ons doen denken aan een maanlandschap. De weg leidt ons naar een baai met een zandstrand, wat nogal atypisch is voor de eilanden van de Kvarner Baai. Voor de lunch wacht het schip ons op in de haven direct voor het oude centrum van Rab. Na een zwempauze brengt het schip ons naar het naburige eiland Krk waar we de avond doorbrengen in de haven van het historische stadje Krk.

Dag 7 (do): Het eiland Krk (ca. 45 km)

We fietsen over de rug van het eiland dat bedekt is met geurige macchia tot aan een vallei met wijngaarden en vervolgens verder naar het kleine museumstadje Vrbnik in het noordoosten. De stad gebouwd op een 50 meter hoge klif en omringd door wijngaarden, is de thuisbasis van de beroemde witte wijn Žlahtina. Een andere eigenaardigheid die Vrbnik te bieden heeft, is de op een na smalste steeg ter wereld. De route leidt ons over het eiland door oude dorpjes en rijke vegetatie naar Omišalj. Onderweg hebben we de mogelijkheid om te zwemmen in de baai van Soline. De laatste avond aan boord vindt plaats op traditionele wijze en omvat het gemeenschappelijke diner en een laatste bijeenkomst in een gezellige sfeer met bemanning en gidsen.

Dag 8 (vri): Omišalj (ontscheping)

Na het ontbijt ontscheping tot 9 uur en individuele reis naar huis of een verlengd verblijf in Kroatië.

Let op: Alle fietsafstanden hierboven vermeld zijn slechts bij benadering.